Metro, úkryt krys a všemožné havěti, představuje pro mnohé noční můru, a to i bez znalosti jedné krvavé povídky od Cliva Barkera. A co potom když je to metro v Moskvě a navíc ho obývají zmutovaná monstra…
Není to tak dávno, co se nám znenadání vynořil nový velice slibný herní projekt. První, co mě napadlo při pohledu na screeny nebo když jsem slyšel příběh, bylo jediné: S.T.A.L.K.E.R. Podobnost není ani zdaleka náhodná. Metro začalo vznikat tak, že se skupina nadšenců rozhodla kvůli neustálému odkládáni výše zmíněného projektu začít dělat „vlastního Stalkera“. Ale z tohoto zprvu komorního projektu se zrodilo cosi monumentálního a teď aspiruje dokonce ještě výš než jeho vlastní vzor. Připravil jsem si tedy pro vás takové malé porovnaní, které vám Metro přiblíží jistě víc než jenom obyčejný suchý text.
Navigace
Příběhy
Tak ty jsou opravdu jako přes kopírák a shodou okolností měli oba knižní předlohu. V obou je nukleární katastrofa, zmutované druhy na povrchu a tak dále. A teď se dostáváme k názvu Metra. Myslím, že je to velice prosté. Začneme odzadu. 2033 – to je letopočet jaderné katastrofy, koho by to napadlo, že? A Metro? Když se stal povrch takřka neobyvatelným, lidé prchli do jediného funkčního místa na planetě… Do Moskevského metra. Tam se vytvořili navzájem se nesnášející frakce. Které proti sobě bojují, nebo spolu obchodují. I když je to značně triviální zápletka, je rozhodně (alespoň pro mne) přitažlivější než ta hodně podobná „Stalkerovská“, ve které explodoval pouze jediný Černobyl.
Světy, alespoň ty herní
S.T.A.L.K.E.R. představil funkční svět. A podobně jako Oblivion nebo Gothic 3 měl i své vlastní biorytmy, potravní řetězce a vy jste měli více či méně funkční konkurenci. V Metru je to dle všech náznaků zjednodušeno, spousta věcí nebude dána AI, ale pouze skripty. Konkurence by však měla být velice schopná a hra údajně obsahuje i takové podzemní mini války. Protivníci uhýbají palbě, navzájem se kryjí a skutečně vám jako ve F.E.A.R. usilují o život. Místo klasických peněz (jako u Stalkera) budete jako platidlo používat náboje. Takže je na vás, zda budete neuváženě kropit nepřátele dávkami ze samopalu, nebo jim podřezávat hrdla nožem. V jednou případě budete mít hru celkem snadnou, ale nic si nekoupíte, čímž vám uniknou zajímavé bonusy. A druhá cesta je vcelku jasná. Právě tato bilaterálnost má přilákat ke hře „davy“. Když si budete tiše kleštit cestičku nožem, můžete si koupit např. speciální oblek, jenž vám dovolí podívat se na povrch a tam následně získat zajímavé bonusy. Váš pobyt na povrchu je ale velice dobře vyřešen zamlžováním brýlí… A poslepu střílet nebo se dokonce se z bodu A dostat do bodu B je jaksi neproveditelné.
Závěrem
V chystaném titulu od 4A Games, což je jméno studia, které tento očekávaný projekt chystá, se dočkáme opravdu hutné atmosféry, kterou bude podstatně dokreslovat úžasná grafika, jež se bohužel (Nebo snad bohudík? Jak kdo cítí) stává dnes už u her samozřejmostí. Hardwarové nároky naneštěstí ještě nejsou známy, ale jelikož se hra vyvíjí pro PC nové generace a PS3 je každému jasné, že se slabšími stroji nemá cenu do hry investovat.
4A Games jednoznačně vykročili správnou cestou a pokud dokáží vydat Metro 2033: The Last Refuge do konce roku 2007 a neskončí tak jako S.T.A.L.K.E.R. ve výru oddalování, bude připravovaný titul patřit k jedním z nejlepších, jaké k nám kdy z východu namířili.
Souhrnné informace v bodech
- Metro 2033 vyšlo 19. března 2010 pro PC a Xbox 360
- Jedná se o first-person akci na motivy knižní předlohy stejnojmenného názvu od Dimitry Glukhovského
- Hra je vyvýjena firmou 4A Games, jež se skládá z bývalých členů studia GSC Game World (Stalker)
- Metro 2033 bylo ohlášeno na herní výstavě Games Convention 2009 v Lipsku
- příběh se odehrává v moskevském metru, kde po jaderné válce přežívá zbytek lidstva